elon-musk

ماهنامه شماره 5 – فکر میکنید من دیونه ام؟

سلام به همه تو این ماهنامه میخواییم یکم دیونه بازی کنیم از فیزیک کوانتوم، دنیای خجالتی میگیم از اینکه رفتن تحریم مارو نابود میکنن، با بازاریابی محتوا آشنا میشیم. در آخر با بخشی از زندگی نامه ایلان ماسک رو باه میخونیم

  1. رفع تحریم ها کسب و کار شما را نابود میکند
  2. بازاریابی محتوا چیست؟
  3. فیزیک کوانتوم، دنیای خجالتی
  4. فکر میکنید من دیونه ام؟

رفع تحریم ها کسب و کار شما را نابود میکند

مدت زیادی هستش که انواع کسب و کارها به دلایل مختلف کمبود یا گرانی مواد اولیه، هزینه زندگی، نیروی کار، قدرت خرید مشتری و… که انتهای همه هم به بسته بودن مرزهای تجاری با کشورهای جهان ختم میشه، تحت فشار هستند. تعدیل نیرو، افزایش قیمت، کاهش حجم تولید و بعضا کاهش کیفیت همه و همه نتیجه تحریم هایی است که بر علیه تجارت ایران وضع شده اند و اثربخشی منفی بسیاری بر تولید ناخالص ملی و داخلی داشته. اما تصمیم درست چیست؟

خبر مذاکرات

در این مدت خبر مذاکرات ایران برای رفع تحریم های ایران و توافقات هسته ای، اخبار جهان رو تحت تاثیر قرار داده و با همین خبر، نرخ ارز در داخل ایران کم یدست خوش تغییر قرار گرفته. اما چرا اگر تحریم ها برداشته شود، من باید کسب و کار خودم را جمع کنم و بروم؟

هزینه زندگی در ایران نسبت به حقوق دریافتی و عوامل اثرگذار بر خط فقر، بسیار بالاست. انجام فعالیت های خدماتی، با برداشته شدن تحریم ها و پایین آمدن نرخ ارز، خیلی ارزان تر از وضعیت حاضر نخواهد شد و این نوع نگرش نسبت به آینده کسب و کار خدماتی حساسیت بالایی دارد. بنابراین نیروی کار، ارزان و با کیفیت به ندرت یافت می شود.

اما در کسب و کارهای کالا محور، با برداشته شدن تحریم ها و کاهش نرخ ارز، هزینه تمام شده تولید یک محصول برایش کمتر از حال حاضر خواهد بود.
نکته مهم اینجاست!
با کاهش هزینه تمام شده تولید، کیفیت آن چه وضعیتی دارد؟ رقابت در بازار چطور است؟ و توانایی رقابت با رقبای خارجی در ایران وجود دارد یا نه؟

بازار ایران برای سایر کشورهای جهان همیشه یک بازار بکر و منحصر بفرد و در عین حال ایده آل بوده است. قطعا با نبود تحریم ها، بازگشت تمام برندهایی که از قبل سابقه حضور در بازارهای ایران را داشته اند، دور از ذهن نیست. حتی برندهای تازه تاسیس یا آن هایی که سابقه حضور نداشته اند، با وجود یک بازار جدید و مناسب، بی شک حضور خود را قطعی می کنند.

پس خدمات ارزان نیست اما محصول تولید شده با قیمت تمام شده کمتری وجود خواهد داشت. این محصول قابل رقابت با برندهای خارجی هست یا خیر؟!

یا این که یک شهروند ایرانی که سال ها تحت فشار بوده و اعتماد خودش را نسبت به انواع برندهای داخلی تحت تاثیر قیمت یا کیفیت غیر قابل قبول از دست داده است، ترجیح میدهد باز هم جنس ایرانی مصرف کند یا از برندهای مطرح دنیا با کیفیت خوب ولو با قیمتی گران تر اما طول عمر بیشتر بهره ببرند؟

این سوالاتی است که شما باید در قبال کسب و کار خود و برداشته شدن تحریم ها پاسخ دهید و اگر توانایی و قدرت و اراده حضور در این رقابت را دارید، استراتژی خود را برای حضور در بازار پسابرجام یا پس از تحریم ها، طراحی کنید.

نوشته: امید رجبی


بازاریابی محتوا چیست؟

در این بخش میخوایم بدونیم بازاریابی محتوا چیست؟ و در ماهنامه های بعدی هم به این میپردازیم شغل های مختلف این بازار چیه و چه تخصص هایی باید داشته باشید که یک محتوا نویس حرفه ای تبدیل بشید. خب بریم ببینیم که بازاریاب محتوا به چه کسی میگن؟

اگر شما قبلا اسم بازاریاب محتوا به گوشتون خورده ولی نمیدونید دقیقا چیه و روتون هم نمیشه اینو از کسب بپرسید این بخش برای شماست.

بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند ، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن مخاطبان کاملاً مشخص است – با هدف هدایت اقدامات سودآور مشتری.

یک مثال برای توضیح بالا براتون بزنم. یک سایت خدماتی رو در نظر بگیرید، این سایت برای اینکه بتونه مشتری کسب کنه نیاز داره در جستجو گوگل دیده بشه نیاز به تولید محتوا داره در زمینه کاری خودش داره. برای مثال سایت گروه ما در کلمه کلیدی هایی مانند سئو ، طراحی سایت و… تولید محتوا رو انجام میده. اینکار نه تنها باعث میشه کاربر بیشتری برروی سایت بیاد هم باعث برند سازی ما میشه البته اگر محتوا درست باشه و از بدرد کاربر بخوره.

قیف فروش چیست و بازاریابی محتوا کجای این قیف رو نشون میده؟

یک فروشنده یک سیستم بازاریابی است. این فرآیند “ایده آل” است که شما قصد دارید مشتریان خود را همانطور که از Prospect به LEAD TO مشتری برای تکرار خریدار پیش می روند ، تجربه کنند. حرکات فروش بسیار طولانی تر از بازاریابی وب بوده است ، اما دنیای آنلاین بهترین چیزی است که برای اتفاق افتادن در کانال های فروش اتفاق افتاده است زیرا ساخت وب سایت ها و بازاریابی از طریق ایمیل باعث می شود کانال های فروش راحت تر ساخته شوند

قیف فروش به زبان ساده به مسیری که مشتری شما از زمان مطلع شدن تا خرید و میگذرونه رو بهش میگن قیف فروش یا Sale Funnel. قیف فروش از 4 بخش کلی تشکیل شده که این بخش ها شامل:

  1. اطلاع
  2. ایجاد علاقه
  3. تصمیم گیری
  4. عمل (خرید)

تولید محتوا در وحله اول به شما کمک میکنه شناخته و دیده بشید، حالا محتواتون اگر استاندارد باشه میتونه منجر به ایجاد علاقه در کاربر بشه، منظور از علاقه جلب توجه کاربر به محصول یا خدمات شماست. بعد از این کاربر به مقایسه میپردازه و تصمیم میگیره که خرید انجام بده یا اینکه به یک سایت دیگه بره. اهمیت تولید محتوای درست و اصولی در اینجا مشخص میشه.

درباره قیف فروش بعدا به صورت مفصل صحبت خواهم کرد.

انواع محتوا که میتونید روی اون مانور بدید:

اینفوگرافی

بنظرم اینفوگرافی یکی از بهترین موارد در تولید محتواست. در یک اینفوگرافی خوب شما میتونید توضیحات به مقاله رو به صورت خلاصه و در یک عکس توضیح بدید. البته اینفوگرافی ها در خارج از محیط وب هم بسیار کار آمد است برای مثال کلینیکی در تهران مسیر درمان رو به صورت یک اینفوگرافی توضیح داده بود و شاید میانگین حدود 20 دقیقه برای هر متقاضی رو صرفه جویی کرده بود.

اینفوگرافی تشکیل شده از یک محیط گرافیکی با هدفی مشخص است که توضیحاتی درباره خدمات رو به شما ارائه میده. محتوا اینفوگرافی میتونه شامل متن، عکس، چارت، جدول، تصاویر باشه.

پادکست

علاقه مندی به پادکست در چند سال گذشته بسیار زیاد شده. و محیط خوبی برای ارائه محتوای آموزشی یا محتوای سرگرم کننده است. پادکست ها معمولا شامل محتوای صوتی و همراه با موزیک هستند که کاربران میتونن با دانلود یا آنلاین گوش دادن اون ازش استفاده کنند.

پادکست ها معمولا هم روی به صورت مستقیم نمایش داده میشن هم اینکه در

ویدیو

ویدیو ها هم میتونن خودشون به عنوان محصول نهایی باشن هم میتونن به عنوان یک نوع تولید محتوای قوی برای ورود و خرید مشتری به حساب بیان.
تولید محتوای ویدیویی شامل 2 نوع میشوند:

  1. تولید محتوای آموزشی ویدیویی
  2. تولید محتوای تبلیغاتی ویدیویی

این ویدیو ها میتونن در سایت اینستاگرام کانال های تلگرام و آپارات و یوتیوب قرار بگیریند و باعث توسعه برند شما شوند

بازارش چطوره؟

بازار تولید محتوا هم میتونم بگم خیلی خوب نیست هم میتونم بگم خیلی خوبه! مثل همه شغل های دیگه جایی که کار میکنید نقش زیادی در خوب یا بد بودن داره. کسایی که کار تولید محتوا انجام میدن با مشکلاتی که گرافیست ها دچارشون هستن خیلی مواجه میشن مثلا دخالت مدیرانی که خودشون اصلا در تولید محتوا هیچ تجربه ای ندارن ولی باید محتوا رو بجای کاربر برای دلخوشی خودشون مینویسن و که متاسفانه تعداشون کم هم نیست. ولی خب اگه جایی باشید که یا مدیریش خودش فنی اینکار رو بدونه حتی بتونه بهتون کمک کنه یا دستتون برای باز بذاره شغل خوبیه بازش و پولش هم خوبه واقعا. چون چیزی که نیاز الان بیشتر کسب و کار هاست تولید کننده محتوای خوب و با کیفیته.

از کجا شروع کنم؟

از خودتون! اول از خودتون بپرسید که میتونید؟ از پسش برمیاید؟ توانایی های مرتبط مثل خلاقیت در نوشتن ، انشای درست، و از همه مهم تر علاقه به این کار رو بسنجید بعدش به فکر ادامه اش باشید. در ماهنامه بعدی روی بحث تولید محتوا ریز تر میشم و بخش های دیگه اونو براتون مشکافم و مینویسم تا اون موقع خداحافظ!

نوشته: سید علی خانیان


فیزیک کوانتوم، دنیای خجالتی

یکی از مهم ترین پدیده های فیزیک کوانتوم به پدیده ی اثر مشاهده گر معروف است. دلیل این پدیده ی عجیب تا به امروز مشخص نشده ولی به این صورت است که گویی دنیای اطراف ما متوجه می شود که در حال نگاه کردن به آن هستیم.

اگر به بخش علمی ماهنامه ی قبلی توجه کنید از آزمایشی به اسم آزمایش دو شکاف یا یانگ نام برده شده است و در آن مقاله نشان داده شده بود که اگر به هر طریقی دانشمندان بخواهند مسیر حرکت ذره را ببینند آن ذره حرکت موجی را انجام نمی دهد و به عنوان یک ذره عمل می کند. در سراسر دنیای ما تعداد بی شماری از این پدیده ها وجود دارد و در این قسمت از ماهنامه به یکی از آن ها می پردازیم.

پدیده ای که در این ماه به بررسی آن می پردازیم در دما های بسیار پایین اتفاق می افتد، نزدیک به صفر کلوین و این پدیده فقط در ذراتی اتفاق می افتد که یا خود بوزون باشند یا جمع ذرات آن زوج باشد به عنوان مثال ذره ی آلفا بوزون است زیرا از 4 ذره ی دیگر تشکیل شده است ولی اتم هلیوم 3 فرمیون است زیرا سه ذره در هسته و دو الکترون دارد که مجموع آن ها برابر 5 است.

در سال 1995 دانشمندان ذرات را تا دمای نزدیک به صفر کلوین سرد کردند تا پیشبینی البرت انیشتین را تست کنند طبق گفته ی البرت انیشتین اگر بوزون ها دمایشان کم تر از دمای بحرانی برسد رفتار های ماکروسکوپیک کوانتومی از خود نشان می دهند. در این آزمایش دو پدیده ی زیر مشاهده شد

  1. هرچه دما سرد تر می شد فاصله ی بین ذرات کم تر می شد ولی اندازه ی خود ذرات بیشتر می شد این یک پدیده ی عجیب بود
  2. بعد از یک دمایی که سرد تر می شد تمام ذرات با هم دیگر پیوند می خوردند و یک سوپر ذره را تشکیل می دادند این حالت جدید از ماده بود که چگالش بوز-انیشتین نام گذاری شد

در فیزیک کلاسیک دانشمندان تصور می کردند که با سرد کردن ذرات از حرکت می ایستند و به راحتی می توان آن ها را اندازه گیری کرد ولی دنیای خجالتی فیزیک کوانتوم از شگردی جدید استفاده کرد تمامی ذرات در هم فرو رفتند و همه ی آن ها در یک سطح انرژی قرار گرفتند(غیر ممکن است که دو ذره در یک سطح کوانتومی قرار بگیرند مگر این که خودشان بوزون باشند) که این سطح پایین ترین سطح ممکن بود این شکل جدید از ماده یک رفتار ماکروسکوپیک کوانتومی بود. ذرات در این مرحله مانند یک ابرذره رفتار می کردند به صورتی که انگار همه ی ذرات یک ذره ی واحد بودند این پدیده در سال 1920 توسط البرت انیشتین پیشبینی شده بود ولی به دلیل عدم وجود تجهیزات مدرن ساخته نشد در سال 2001 دانشمندان برای نشان دادن تجربی این پدیده جایزه ی نوبل گرفتند. در واقع راهی برای دور زدن اثر مشاهده گر برای دیدن دقیق ذرات وجود ندارد و فیزیک کوانتوم از مشاهده شدن به هر روشی پرهیز می کند

شکل الف ذرات عادی شکل ب ذرات در حالت چگالش بوز انیشتین

نوشته: ایوب بصیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *