ماهنامه شماره دو

ماهنامه شماره دو – تمرکز یکجا بر روی نکات

دومین نسخه ماهنامه مجله اینترنتی هایکدز شما را متحیر می‌کند. ماجراهای پشتکار یک فرد موفق که رویای انیمیشن را به دنیای واقعی وارد کرد، عجایت فعالیت رآکتور و انرژی پاک، آینده ی جذاب در هوش مصنوعی و زندگی انسان، مشاهده مسیر یک طراح کاربری، یک نگاه عجیب کسب و کاری به فضای مجازی.
مطالب بهمن ماه ماهنامه را از دست ندید. چرا که تیم ماهنامه، ارزش نگاه شما را میداند و برای آن تلاش می کند.

سرفصل مطالب این ماه:

  1. مردی که رویای انیمیشن را به واقعیت تبدیل کرد
  2. جایگاه فضای مجازی در کسب و کار امروزی
  3. آینده جذاب هوش مصنوعی
  4. قلب آیرون من، منبع انرژی پاک برای تمام دنیا
  5. رودمپ تجربه کاربری
  6. جملات انگیزشی

مردی که رویای انیمیشن را به واقعیت رساند

والت دیزنی استاد هنرهای تجسمی و یک پیشگام خلاق در زمینه طراحی و تولید انیمیشن بود.

هیچ کدام از ما انیمیشن های میکی ماوس را فراموش نمیکنیم. سریالی با سبک انیمیشن های خلاقانه، محصولی از والت دیزنی.
این آدم جالب، صداپیشه، انیماتور، تهیه کننده و از همه مهم تر کارآفرین بود. تلاش و پشتکار او باعث شد پیشرفت شگرفی در زمینه انیمیشن پدید بیاورد.

اولین فعالیت کاری والت، کار در شرکت پدرش به عنوان پخش کننده ی روزنامه بود. او سعی می کرد مشتریان جدیدی پیدا کند و برای اشتراک روزنامه پدرش، افراد بیشتری را جذب می کرد. اولین نشانه های هوش تجاری او زمانی نمایان شد که روزنامه هایی را از مرکز اصلی پخش با قیمت پایین تر تهیه میکرد تا سود خود را بیشتر کند.

در دوران جنگ جهانی اول، والت در دبیرستان مک‌کنلی مشغول تحصیل بود و شروع به طراحی و نقاشی های وطن پرستانه برای روزنامه مدرسه می شد.

در این زمان برای فعالیت در جنگ به عنوان یک نظامی اقدام کرد اما به علت سن پایین، مجوز حضو را دریافت نمیکرد.
بعد از مدت ها، صلیب سرخ او را به عنوان راننده یک آمبولانس به مدت یک سال در فرانسه فعال بود. آمبولانس او امروز به عنوان نمادی از شخصیت سازی کارتونی تبدیل شده. چون که تصویر خود والت بر روی آن نقاشی شده است.

والت گرافیست متبحری شناخته میشد اما روحیه انتقاد پذیری برای نقاشی هایش در روزنامه های محلی نبود. برای همین تلاش هایش برای استخدام در دپارتمان هنری روزنامه ها به نتیجه نمیرسید.

به سمت دستیاری در استودیو های هنری رفت و با دریافت دستمزد ناچیز 50 دلاری پوسترهای تبلیغاتی برای روزنامه و سینما طراحی میکرد. پس از این دوره و کمی حرفه ای شدن در صنعت تبلیغات، تصمیم گرفت خودش وارد آن شود.

والت دیزنی در استودیو با یک کارتونیست به اسم اوب ایوریکس آشنا شد و با کمک یکدیگر کسب و کار طراحی تبلیغاتی را آغاز کردند.

او در سال 1920 شرکت خود را به همراه اوب ایوریکس راه انداخت و تجهیزات انیمیشن سازی را کم کم اضافه کرد.

پس از دستیابی سریع به موفقیت های چشمگیر، شرکت را به ایوریکس سپرد و خودش به سراغ تاسیس یک شرکت جدید به اسم لفوگرام رفت و همکاران سابقش در روزنامه هایی که درآن ها کار میکرد را استخدام کرد. این شرکت با فروش سهام به افراد، به سرمایه 15 هزار دلاری رسید و با این سرمایه دو انیمیشن کوتاه با داستان های فانتزی تولید کرد.

این فیلم ها با سرعت در سراسر آمریکا منتشر شد.

والت این شرکت را نیز فروخت و از آن تنها یک دوربین و بهترین اثرش، یعنی ((آلیس در سرزمین عجایب)) را حفظ کرد.
زندگی وجهه فقیرانه ای را به او نشان داد به گونه ای که هزینه خوراک و پوشاک را نمیتوانست تامین کند.

شروع به تولید محتوا برای یک دندانپزشک کرد و کم کم هزینه های خود را جبران میکرد.

او به هالیوود رفت و در بالاخره حلقه فیلم محبوب خود یعنی آلیس در سرزمین عجایب را تکمیل کرد و با خود برد.
پس از مدتی تلاش برای یافتن شغل در هالیوود، دست از پا درازتر ماند و یک جمله ی بسیار زیبا را با خود تکرار کرد:

((اگر شغلی برای من نیست، خودم یکی میسازم))

عمویش یک گاراژ کوچک را برایشان اجاره کرد و او به همراه یکی از همکاران قدیمی و دو کارمند جدید شروعی دوباره کرد. یک دوربین کهنه اجاره کرد. استودیو کارتون برادران دیزنی به صورت رسمی در اکتبر 1923 تاسیس شد و اولین محصول خود، یعنی Alice Comedies را منتشر کرد.

شهرت میکی ماوس حاصل اصرار والت برای موفقیت آن بود

والت اعتقاد زیادی به شخصیت سازی میکی ماوس داشت و از شکست ها مایوس نشد. او بارها میکی ماوس را معرفی کرد تا بالاخره یک نفر برای پخش این انیمیشن پاسخ مثبت داد و قبول کرد.

شهرت جهانی والت دیزنی به خاطر طراحی انیمیشن های رنگی و دریافت جایزه اسکار بسیار جذاب بود. انگار نتایج سال ها کار کردن به ثمر نشست.

موفقیت های رنگی والت دیزنی باعث بزرگ تر شدن روز به روز آن شد. شروع به استخدام کرد و از میان 6 هزار درخواست کننده، فقط 10 نفر در دیزنی استخدام شدند.

در دوره ی جنگ جهانی دوم دیزنی وظیفه تهیه فیلم های آموزشی را برعهده داشت. ویدیوهای آموزش نظامی و گاها انیمیشن های تبلیغاتی برای جنگ. مثلا یکی از انیمیشن ها، شخصیت معروف دونالد داک در یک کارخانه وحشتناک حکومت نازی آلمان ها کار میکند که جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن در اسکار را دریافت کرد.

سفید برفی و هفت کوتوله، سیندرلا از بهترین و معروف ترین کارتون های دیزنی بود و پس از آن، فکر ساختن دیزنی لند ایجاد شد. این فکر از دیدن یک شهربازی ایجاد شد. با پشتوانه تبدیل رویاهای دیزنی به واقعیت. پارک دیزنی یا همان دیزنی‌لند.
اکثر سرمایه گذاران با او مخالف بودند و سعی داشتند تا رای او را بزنند. اما در نتیجه این تفکر والت، یک مفهوم انتزاعی از ذهن این هنرمند، به یک کسب و کار بسیار سود ده تبدیل شد.

امروزه این موضوع به عنوان یک برند بسیار معروف و شناخته شده در ذهن ها است.
والت دیزنی با 22 جایزه ی اسکار از این جشنواره، دارای رکوردی تاریخی است.

و این ماجرا از عدم توانایی در امرار معاش تا تحقق رویای دیزنی‌لند، فقط با پشتکار و اعتقاد به برنده شدن اتفاق افتاد.

جایگاه فضای مجازی در کسب و کار

نوشته: امید رجبی

امروزه با توجه به تغییرات بزرگی که در زندگی ما انسان‌ها رخ داده به نظر شما این تغییرات تا چه اندازه برای ما مفید و کارساز هستش؟

حدود یک سوم از جمعیت میلیاردی کره ­ی زمین، در فضای مجازی فعال هستند. اکثر افراد به جای مطالعه روزانه دائماً در حال چک­ کردن شبکه ­های اجتماعی خود می­ باشند. ما از طریق فضای مجازی در چند دقیقه جواب سوالات خودمان را پیدا می‌کنیم و به راحتی دوستان زیادی را پیدا کنیم و در موارد مختلف با هم مشورت کنیم.

نقش شبکه ­های اجتماعی در کسب و کار، تجارت، تبلیغات، بازاریابی و فروش و… بسیار پررنگ می ­باشد. چرا که امروزه همه ­ی مردم از کودک 10 ساله تا یک فرد مسن از شبکه ­های اجتماعی استفاده می­ کنند. بنابراین صاحبان کسب و کار باید در این شرایط بهترین استفاده را از این فضا داشته باشند، تا بتوانند بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند.

فضای مجازی و شبکه­ های اجتماعی

فضای مجازی، دنیای بزرگ و پیچیده­ای است که افراد و گروه ­های مختلف با باورها، تمایلات و اعتقادات گوناگون کنار هم هستند. در حقیقت یک مکانی که افرد می ­توانند فعالیت­ های دنیای واقعی خود را به آن وارد کنند.

معمولاً با شنیدن اسم شبکه ­های اجتماعی یاد اینستاگرام، فیس بوک و نرم ­افزارهای پیام­رسان واتس­ آپ یا تلگرام می­افتیم. اما باید به یاد داشته باشیم که انسان‌ها از قرن ­ها پیش گرد آتش می­نشستند و برای یکدیگر داستان می­ گفتند و به شکار و صیادی می ­پرداختند و در حال تشکیل شبکه ­های اجتماعی بودند.

بنابراین مفهوم شبکه اجتماعی مفهوم جدیدی نیست، اما امروزه به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک این ابزار به توسعه شبکه ­های اجتماعی، باعث شده که شبکه ­های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند.

شبکه اجتماعی یک فضایی برای ارتباط و تبادل نظر افراد با یکدیگر، افراد با سازمان، سازمان با سازمان می­ باشد.

در سال­ های اخیر شبکه اجتماعی مجازی به وجود آمده است و بیانگر این موضوع می­ باشد که افراد می­ توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و این ارتباط نه تنها به صورت فیزیکی بلکه به صورت غیرحضوری و در بستر وب یا اینترنت صورت می­ گیرد.

مزیت فضای مجازی

 امروزه استفاده از فضای مجازی در میان مردم افزایش یافته که علاوه بر تحول در روابط اجتماعی، شیوه تبلیغات و بازاریابی و کسب و کارهای اینترنتی جدیدی به وجود آمده است که یک نوع بازار کوچک برای عرضه کالا و خدمات هستند. مهم­ترین ویژگی کسب و کارها در فضای مجازی، راحتی در برقراری ارتباط با مشتریان، بدون واسطه می­ باشد.

بسیاری از صاحبان کسب و کار با ایجاد یک صفحه یا کانال در فضای مجازی، کالای خود را به فروش می­ رسانند. هم­چنین فرار از شلوغی یا ترافیک یکی دیگر از دلایل روی ­آوردن کسب و کارها، به فضای مجازی می­ باشد.

آموزه بازاریابی و تبلیغات از طریق رسانه­ های جمعی مانند رادیو و تلویزیون بسیار پر هزینه می ­باشد و بیشتر کسب و کارهای بزرگ امکان استفاده از آن را دارند. اما استفاده از فضای مجازی به کسب و کارهای کوچک یا حتی مشاغل خانگی این امکان را می دهد تا با کمترین هزینه، محصولات یا خدمات خود را از طریق شبکه­ های اجتماعی بازاریابی کنند و به فروش برسانند.

حتی امروزه صاحبان کسب و کاری که به شیوه سنتی فعالیت می­ کنند نیز با ساخت کانال و صفحه مجازی سعی می­ کنند جایی برای خود در این فضا پیدا کنند تا بتوانند نظر مشتریان را جلب کنند و خود را با تغییرات و شرایط محیطی هماهنگ کنند.

از شبکه­ های اجتماعی محبوبی که در کسب و کارهای امروزی استفاده می­ شود می­ توان به فیس بوک، اینستاگرام، تویتر، یوتیوب و نرم ­افزارهای پیام­رسان تلگرام و واتس ­آپ اشاره کرد.

مزیت شبکه ­های اجتماعی

1_ شناخت کامل از مشتریان: مهم­ترین مزیت شبکه اجتماعی، شناخت بهتر مشتریان است. با شناخت مشتری و خواسته آن‌ها می­توان کیفیت محصولات و خدمات خود را بالا ببریم.

2_ اجرای تبلیغات با نتایج سریع: با داشتن شبکه اجتماعی فعال می­توانید با معرفی محصول خود مشتری را جذب کنید و به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنید. شبکه اجتماعی به شما این امکان را می­ دهد تا رایگان تبلیغات کنید و نتیجه آن را سریع متوجه شوید.

3_ رشد فروش به مرور زمان: با استفاده از این شبکه ­ها می­توانید فروش خود را افزایش دهید و مشتری­ های خود را نگه دارید.

4_ شناخت رقیبان: در هر کسب وکاری ممکن است با رقیبان زیادی رو به رو شوید. حضور در شبکه­ های اجتماعی به شما کمک می­کند تا روش جذب مشتری و تبلیغات را سریع­تر یاد بگیرید و از رقبای خود زودتر پیشرفت کنید.

5_ ایجاد ارتباط: شبکه­ های اجتماعی به برقراری ارتباط بین انسان‌ها کمک می­کند و در آن می­توانید مشکلات را مطرح کنید و حنی راه ­حل ­هایی را ارائه دهید.

نقش شبکه­ های اجتماعی

1_ ارتباط با مشتری: ایجاد و گسترش وب سایت برای هر کسب و کاری ضروری می­ باشد. کسب و کارهایی که در شبکه اجتماعی فعالیتی ندارند فرصت بازاریابی و فروش زیادی را از دست می­ دهند. شبکه­­ های اجتماعی شما را قادر می­سازند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنید و این امر به استرانژی بازاریابی شما کمک می­ کند تا با نیاز مشتری آشنا شوید و برای آن راه ­حل پیدا کنید.

2_ بهبود پاسخگویی: در شبکه­ های اجتماعی اگر مشتریان شما دچار مشکلی باشند و یا مشکلی با کسب و کار شما داشته باشند می ­توانند به شما اطلاع دهند و شما سریعاً پاسخگو باشید. شبکه­ های اجتماعی یک راه راحت و قابل دسترسی به مشتریان می­ دهند تا آنچه را می­بینند بگویند و شرکت­ ها هم نیز فرصتی برای پاسخ­ دادن دارند. با استفاده از شبکه ­های اجتماعی، کسب و کارها می ­توانند انتقادات و شکایت ­های مشتری را بررسی کنند و در زمان مناسب پاسخ دهند.

3_ بازار رقابت: اگر رقبای شما از شبکه­ های اجتماعی در بازار رقابت برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده می ­کنند باید اطمینان داشته باشید که با شما با استراتژی بازاریابی دیجیتالی که در شرکت شما در حال اجرا است، رقابت می­کنند. امروزه کسب و کارها بیشتر و بیشتر بر مزیت شبکه ­های اجتماعی سرمایه­ گذاری می ­کنند. برای اینکه شما هم بتوانید ترافیک آنلاین سایت خود و فروش خود را افزایش دهید از این مورد استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

4_ بازاریابی مؤثر: شبکه ­های اجتماعی یک علاقه­ ای را بین کاربران ایجاد می­ کنند و اجازه می ­دهد نسبت به یک روش بازاریابی واکنش واضحی را نشان دهند و این واکنش برای شما مفید می­ باشد و کمک می ­کند تا احساسات مشتریان را بفهمید و واکنش مناسبی را در نظر بگیرید.

5_ تبلیغات: شما می ­توانید به صورت خلاقانه ­ای برای تبلیغات محصولات  و خدمات خود از شبکه ­های اجتماعی استفاده کنید و مشتری را به سمت خود جذب کنید. تبلیغاتی که در پست ­های تبلیغاتی قرار می­گیرند، یک را مؤثر برای شناساندن کسب و کار شما می ­باشد. شبکه­ های اجتماعی، آگاهی در مورد کسب و کار شما را گسترش می­دهند، و به شما فرصتی می­دهد تا به طور مداوم در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می­دهید، یادآوری کنید.

6_فروش و یافتن مشتری: استفاده از هشتگ ­ها (در اینستاگرام) به شما کمک می ­کند تا مشتریان علاقمند خود را پیدا کنید. به زبان ساده با استفاده از هشتگ ­ها می ­توانید محصولاتتان را به مشتریانی که دنبال کالای شما هستند، بشناسید و مشتری جدید پیدا کنید تا فروش بیشتری داشته باشید.

7_ توان مالی: شبکه ­های اجتماعی یک راه مقرون به صرفه برای ارتقاء کسب و کار شما می ­باشد زیرا به شما کمک می­کند که با کمترین هزینه تبلیغات کنید و به راحتی بتوانید با برندهای دیگر رقابت کنید.

8_ کسب و کار محیط اجتماعی: یک انجمن  از شبکه­ های اجتماعی یک محیط مؤثرتری را برای شما و مشتریان شما ایجاد می­کند تا یک بازخورد مهمی در مورد کسب و کارتان کسب کنید. بسیاری از مشتریانی که به اینترنت دسترسی دارند برای جستجو محصولات شرکت ­های خاص از طریق شبکه ­های اجتماعی کشف کرده ­اند. اگر نظرات و واکنش مصرف­ کننده برای شما اهمیت دارد، استفاده از شبکه ­های اجتماعی کاربردی می­باشد.

9_ آموزش: شاید مهم­ترین نقش شبکه ­های اجتماعی در هر کسب و کار این است که آن‌ها آموزنده هستند و به شما کمک می کنند تا به درک بهتری از بازار و عوامل مختلفی که بر کسب و کار شما اثرگذار هستند،  برسید. به طور مثال IGTV  اینستاگرام یکی از بهترین نمونه ­ها است.

آینده جذاب هوش مصنوعی

نوشته: سارا شهرام نژاد

فقط در مدت کوتاهی از سال، الگوریتم های یادگیری عمیق تکامل یافته اند تا بتوانند بهترین بازیکنان جهان را در بازی های رومیزی شکست دهند و چهره ها را با همان دقت انسان (یا شاید حتی بهتر) تشخیص دهند. اما تسلط بر پیچیدگی های منحصر به فرد و گسترده زبان انسان ثابت شده است که یکی از سخت‌ترین چالش های هوش مصنوعی است.

اما آیا این چالش ها در شرف تغییر است ؟

توانایی رایانه در درک همه زبان های انسانی نحوه تعامل ما با برند ها، مشاغل و سازمان های سراسر دنیا را کاملاً دگرگون می کند. امروزه اکثر شرکت ها وقت ندارند که به هر مشتری پاسخ دهند. اما تصور کنید اگر یک شرکت واقعاً بتواند هر سوال را در هر زمان از هر طریق گوش دهد، درک کند و به آنها پاسخ دهد؟ بیایید از اینجا شروع کنیم :

ساخت الگوریتمی که بتواند چهره هایی را با دقتی قابل مقایسه با انسان تشخیص دهد، تا سال 2015 طول کشید. “DeepFace” فیس بوک،  97.4٪ دقیق است.

برای مثال، الگوریتم تشخیص چهره  “FBI” فقط به 85٪ دقت می رسد، به این معنی که هنوز هم در هر هفت مورد بیش از یک مورد اشتباه است. الگوریتم “FBI” توسط تیمی از مهندسان ساخته شده است. هر ویژگی مانند اندازه بینی و قرارگیری نسبی چشم شما به صورت دستی برنامه ریزی شده است. در عوض الگوریتم فیس بوک با ویژگی های آموخته شده کار می کند.

فیس بوک از معماری یادگیری عمیق ویژه ای به نام “Convolutional Neural Networks” استفاده کرده است که چگونگی پردازش تصاویر لایه های مختلف قشر بصری ما را تقلید می کند. از آنجا که دقیقاً نمی دانیم چگونه می بینیم، ارتباطات بین این لایه ها توسط الگوریتم فرا می گیرد.

فیس بوک توانست این مسئله را ترسیم کند زیرا فهمید که چگونه می توان دو مولفه اساسی هوش مصنوعی در سطح انسانی را در اختیار گرفت، معماری که می تواند ویژگی ها را بیاموزد و داده های با کیفیت بالا که توسط میلیون ها کاربر برچسب گذاری شده است و دوستان خود را در عکس هایی که به اشتراک گذاشته اند برچسب گذاری کرده اند.

بـینـش زبـانی در هوش مصنـوعی

بینش مشکلی است که تکامل آن را در میلیون ها گونه مختلف حل کرده است، اما به نظر می رسد زبان بسیارپیچیده‌ ترباشد. تا آنجا که می دانیم، ما در حال حاضر تنها گونه ای هستیم که با یک زبان پیچیده ارتباط برقرار می کنیم. کمتر از یک دهه پیش، برای درک اینکه متن در مورد الگوریتم های “AI” چیست، فقط تعداد دفعات وقوع کلمات خاص را حساب می کرد. اما این رویکرد به وضوح این واقعیت را نادیده می گرفت که کلمات مترادف هستند و تنها در صورتی معنی می شدند که در یک زمینه خاص باشند. درسال 2013، توماس میکولوف و تیمش در گوگل کشف کردند که چگونه می توان الگوریتمی ایجاد کرد که بتواند معنی کلمات را بیاموزد.

الگوریتم “word2vec” آنها مترادف ها را روی یکدیگر ترسیم می کند، این مدل می تواند معانی مانند اندازه، جنس، سرعت و حتی روابط عملکردی مانند کشورها و پایتخت های آنها را یاد بگیرد.

قطعه گمشده اما ، متن بود. موفقیت واقعی در این زمینه در سال 2018 رخ داد، زمانی که گوگل الگوریتم مدل  “BERT” را معرفی کرد. جیکوب دولین و تیم معماری الگوریتـم را که معمولاً برای ترجمه ماشینی استفاده می شود بازیافت کردند و باعث شدند معنای یک کلمه را دررابطه با متن آن در یک جمله بیاموزند. آنها فقط با مقدار محدودی از داده های دارای برچسب با کیفیت بالا، توانستند “BERT” را برای بسیاری از کارها از یافتن پاسخ صحیح تا یک سوال گرفته تا درک واقعی یک جمله، محدود کنند. آنها اولین کسی بودند که واقعاً دو اصل ضروری را برای درک زبان از معماری مناسب و مقدار زیادی داده با کیفیت بالا برای یادگیری از بین بردند.

در سال 2019، محققان فیس بوک توانستند این مسئله را حتی بیشتر پیش ببرند. آنها یک مدل “برت” را به طور همزمان در بیش از 100 زبان آموزش دادند. این مدل قادر بود وظایف را به یک زبان، مثلاً انگلیسی یاد بگیرد و از آن برای همان کار در هر زبان دیگر مانند چینی و هندی استفاده کند.

این مدل آگنوستیک زبان عملکردی مشابه “برت” درزبانی که روی آن آموزش داده شده است را دارد و فقط از یک زبان به زبان دیگر تأثیر محدودی وجود دارد.

همه این تکنیک ها در نوع خود واقعاً چشمگیر هستند، اما سرانجام در اوایل سال 2020 محققان گوگل توانستند عملکرد انسان را در طیف وسیعی از وظایف درک زبان شکست دهند.

گوگل با آموزش یک شبکه بسیار بزرگتر روی داده های حتی بیشتر، معماری BERT را به حد مجاز رساند.این مدل موسوم به “T5” اکنون در برچسب زدن جملات و یافتن پاسخ های صحیح به یک سوال، عملکرد بهتری نسبت به انسان دارد.

مدل زبان “agnostic mT5” که در ماه اکتبر منتشر شد تقریباً به اندازه انسانهای دو زبانه در تغییر زبان از یک زبان به زبان دیگر خوب است، اما می تواند این کار را با 100 زبان همزمان انجام دهد. و مدل تریلیون پارامتری که گوگل هفته جاری اعلام کرد این مدل را حتی بزرگتر و قدرتمندتر می کند.

احـتـمالات

ربات های چت را تصور کنید که می توانند آنچه را که می نویسید به هر زبانی قابل تصور درک کنند. آنها در واقع زمینه را درک می کنند و مکالمات گذشته را به یاد می آورند. در تمام این مدت پاسخ هایی دریافت خواهید کرد که دیگر عمومی نیستند اما واقعاً قابل توجه هستند.

موتورهای جستجو قادر به درک هر سوالی هستند. آنها پاسخ های مناسبی را ارائه می دهند و شما حتی نیازی به استفاده ازکلمات کلیدی مناسب نخواهید داشت. شما یک همکارهوش مصنوعی دریافت خواهید کرد که میداند درمورد اقدامات شرکت شما چه چیزهایی لازم است بدانید.

اگر شما یک زبان مناسب را می شناسید، دیگر از مشتریانی که فقط در جستجوی Google هستند سوالی وجود ندارد. وهمکارانی که تعجب می کنند چرا مردم اسناد شرکت را بطورکامل نخوانده اند، به خاطرات می پیوندند.

عصر جدیدی از پایگاه داده ظهور خواهد کرد. با کار خسته کننده ساختاریابی داده های خود خداحافظی کنید. هرگونه یادداشت، ایمیل، گزارش و غیره به طور خودکار تفسیر، ذخیره و نمایه خواهد شد. برای ایجاد گزارش برای ایجاد گزارش دیگر به بخش IT خود نیازی نخواهید داشت. فقط آنچه را می خواهید بدانید به پایگاه داده بگویید. و این فقط نوک کوه یخ است. هر رویه ای که در حال حاضر یک انسان برای درک زبان نیاز دارد، اکنون در آستانه اختلال یا خودکارشدن است.

صحبت کردن هزیـنه دارد

اینجا یک مسئله وجود دارد. چرا ما این الگوریتم ها را در همه جا نمی بینیم؟ هزینه آموزش الگوریتم “T5” در حدود 1.3 میلیون دلار محاسبه شده است.

خوشبختانه محققان گوگل لطف داشتند که این مدل ها را به اشتراک بگذارند. اما شما نمی توانید بدون تنظیم دقیق آنها بر روی وظیفه مورد نظر، از این مدل ها برای هر چیز خاصی استفاده کنید. بنابراین حتی این یک کار پرهزینه است. و همین که این مدل ها را برای مشکل خاص خود بهینه کردید، اجرای آنها همچنان به قدرت محاسبه زیادی و مدت زمان طولانی نیاز دارد.

با گذشت زمان، با سرمایه گذاری شرکت ها در این اقدامات دقیق، شاهد ظهور برنامه های محدود خواهیم بود. و اگر به قانون مور اعتماد کنیم، می توانیم در حدود پنج سال آینده شاهد برنامه های پیچیده تری باشیم. اما مدل های جدید نیز برای عملکرد بهتر از الگوریتم T5 ظهور خواهند کرد. در آغاز سال 2021، ما اکنون در آستانه دستیابی به موفقیت در هوش مصنوعی هستیم که در آن امکانات بسیار زیادی عرضه می شود

قلب آیرون من، منبع انرژی پاک برای تمام دنیا

نوشته: ایوب بصیری

احتمالا در فضای مجازی اسم خورشید مصنوعی چین  و یا IETR  را دیده باشید با این تیتر که “با این راکتور می توانیم برق تمام دنیا را تامین کنیم” یا این که “چینی ها خورشید را بر روی زمین شبیه سازی کردند”، باید بگویم این تیتر ها کاملا درست هستند و علم به قدری پیشرفت کرده که می تواند محیطی مشابه هسته ی خورشید را شبیه سازی کند و در آینده با این تکنولوژی از شر سوخت های فسیلی و سوزاندن نفت خلاص می شویم. در ادامه این راکتور ها را تشریح می کنیم.

تاریخچه

تاریخچه ی این تکنولوژی به سال 1934 بر می گردد. رادرفورد و همکارانش با پرتاب هسته ی اتم دوتریوم به سمت ورقه ی فلزی حاوی اتم دوتریوم و اتم های دیگر به برتری هم جوشی هسته ای دست یافتند.

با این آزمایش رادرفورد کشف کرد که برخورد دو اتم با یکدیگر با سرعت بسیار زیاد می تواند منجر به جوش هسته ای شود. با برسی های بیشتر بشر به این دانش رسید که در درون خورشید به همین روش هیدروژن به هلیوم تبدیل می شود.

پس از آن بشر همواره یه آن فکر می کرد که شاید راهی را پیدا کند تا محیط خورشید را بر روی زمین شبیه سازی کند تا به منبع نرژی نامحدود دست یابد.

طبق آزمایش ها، اگر هسته ی دوتریوم که دو نوکلئون(ذرات درون هسته ی اتم) دارد 2 واحد جرم داشته باشد، هسته ی هلیوم که دارای 4 نوکلئون است، جرمی کم تر از 4 واحد دارد.

پس اگر دو عدد دو تریوم را با هم ترکیب کنیم باید هسته ای با 4 واحد تشکیل شود ولی در واقعیت هسته ی هلیوم جرمی کم تر از 4 واحد دارد. این تفاوت جرم طبق فرمول جرم-انرژی انیشتین به انرژی خالص تبدیل می شود. این توضیح بنیاد فیزیکی راکتور جوش هسته ای است.

مزایای این راکتور نسبت به راکتور های عادی شکافت هسته ای این است که سوخت آن در همه جا در دسترس است و به راحتی می توان از آب دریا سوخت مورد نیاز برای واکنش را استخراج کرد. نکات مثبت دیگر این تکنولوژی پاک بودن و مقدار زیاد انرژی تولیدی است و اگر راکتور از کنترل خارج شود و یا حادثه ای رخ دهد آلودگی در پی ندارد و در بد ترین حالت فقط هسته ی راکتور خراب می شود.

شبیه سازی خورشید بر روی زمین برای شبیه سازی خورشید باید دمای گاز را تا بیش از چند صد میلیون درجه ی سانتی گراد بالا ببریم که این دما را می توانیم با استفاده از ایزوتوپ های سنگین تر هیدروژن و تزریق ذره ی بتا یا میوآن تا نزدیک به 100 میلیون درجه ی سانتی گراد کاهش دهیم که این دما هم دمای بسیار بالایی است.

روش های مختلفی برای رسیدن به این دما طراحی شده است ولی مرسوم ترین و به صرفه ترین آن فشردگی مغناطیسی در یک چمبره است. ابتدا پدیده ی پینچ را معرفی می کنیم که بیان می کند اگر یک لوله ی رسانا در درون یک میدان مغناطیسی قوی قرار بگیرد فشرده و له می شود.

برای درک بهتر این روش یک دونات را در نظر بگیرید این دونات با سرعت بسیار بالایی در حال چرخش است و دور هر قسمت از این دونات یک آهنربای قوی وجود دارد که اثر پینچ را ایجاد می کند و دونات را فشرده می کند.

شاید برای شما سوالی ایجاد شود که هیدروژن رسانا نیست و یک گاز دو اتمی است، در جواب باید بگویم در دمای این چنین بالا نه تنها پیوند بین اتم های هیدروژن شکسته می شود بلکه هیدروژن وارد فازی به نام پلاسما می شود(پلاسما گازی است که به شدت یونیزه شده باشد) پلاسما رسانای خوبی است و به راحتی اثر پینچ را قبول می کند. اثر پینچ در واقع فشار هیدروژن درون چمبره را افزایش می دهد و طبق معادلات ترمودینامیکی با افزایش فشار، دما هم افزایش می یابد.

بخش بعدی میدان معناطیسی درون این دستگاه است. این میدان باید قدرتی بیش از 100 تسلا داشته باشد برای درک بزرگی این عدد باید بگویم میدان مغناطیسی زمین 0.000065 تسلا و میدان مغناطیسی دستگاه MRI 1.5 تسلا است .

این میدان مغناطیسی باید در تمام طول چمبره پایدار و یک سان باشد در غیر این صورت دیواره ی گران قیمت راکتور که از جنس تنگستن گرافیت و مولیبدین است به شدت آسیب می بیند.

این آهنربا ها از نوع الکتریکی می باشند که در هنگام کار حرارت زیادی تولید می کنند. برای غلبه این حرارت، دمای آهنربا را با هلیوم مایع کاهش می دهند و در بعضی راکتور ها این آهنربا را تا دمای ابر رسانی سرد می کنند. بقیه قسمت های این راکتور(خنک کننده، بخش بخار، توربین ها و… ) همانند بقیه ی راکتور ها است.

نتیجه

صنعت انرژی در حال حرکت به سمت آینده است و آینده ی دنیای ما با راکتور های همجوشی هسته ای گره خورده است. با توجه به بازده ی پیشبینی شده از این راکتور ها امکان این وجود دارد که در آینده نیازی به سوزاندن سوخت های فسیلی برای تامین انرژی نخواهیم داشت راکتور ایتر و خورشید مصنوعی چین قدمی بزرگ به سمت آینده ای نوین است.

رودمپ تجربه کاربری چطوریه؟

ترجمه: روژینا صفوی

همه کسایی که در رابطه تجربه کاربری میخوان شروع به فعالیت کنن، سوال اصلیشون اینه که برای اینکار باید چه مسیری رو طی کنن؟ من این مسیر رو داخل یک رودمپ خلاصه کردم، از پایه ای ترین بخش که جمع آوری و آنالیز اطلاعات است تا پیاده سازی. این رودمپ در 4 بخش زیر خلاصه میشه

  1. جمع آوری و آنالیز اطلاعات
  2. طراحی بر اساس اطلاعات
  3. پیاده سازی طرح
  4. گسترش طرح

به یاد داشته باشید ارائه یک تجربه کاربری عالی یک روند مداوم است

جملات انگیزشی

تلاش مستمر ، تنها پل بین اهداف و موفقیت است.

جیم ران

اگر هیچ منتقدی نداشته باشی ، احتمالا به هیچ موفقیتی نخواهی رسید.

مالکوم ایکس

بزرگترین مانعت… فقط چیزیه که بین دو گوش هات است

بیل گیتس
این ماهنامه حاصل حدود 40 ساعت مطالعه و بحث و تحقیق بچه های مجله اینترنتی هایکدز است.

10 thoughts on “ماهنامه شماره دو – تمرکز یکجا بر روی نکات

  1. شاحسینی says:

    جذابیت کار شما اینه که کنار هم قرار گرفتید. به امید موفقیتتون.

    • مجله اینترنتی هایکدز says:

      بله این یک کار جدیده که ما در کنار هم داریم انجام میدیم. انشالله هر ماه در کنارتون باشیم

  2. mona parvizi says:

    خورشید مصنوعی چین خیلی خفنه من خوندم راجبش.
    مث این که خیلی کار بزرگی بوده تو تاریخ

    • مجله اینترنتی هایکدز says:

      بله این راکتور کار خیلی جدیدی هست. و این میتونه خیلی انرژی بهتری نسبت به سوخت های فسیلی باشه. باید ببینیم در آینده چه اتفاقی میوفته

  3. عقیق سلیمان says:

    ممکنه هوش مصنوعی مالک انسان ها بشن تو آینده؟
    یا میکروچیپ هایی که راجب واکسن ها میگن!
    آخه نسخه قبلی ماهنامه تون راجب واکسن ها گذاشتید و میکروچیپ ها احمقانه بود اما بالاخره ما از جونمون هم میترسیم

    • مجله اینترنتی هایکدز says:

      بستگی داره بریم به اون سمت یا نه. در واقع اینکه از کنترل خارج بشن خیلی دور از ذهن نیست، مثل ربات های فیسبوک که با استفاده از ماشین لرنینگ زبان جدیدی برای صحبت کردن بین خودشون ساخته بودن.
      درباره واکسن علم هنوز اونقدر پیشرفت نکرده که اینکار انجام بشه، اگر اشتباه نکنم بزرگترین پیشرفت برای همین چند وقت پیش بود که شرکت نورولینک ایلان ماسک روی خوک ها تست کرده بود که با موفقیت هم روبرو شد، ولی اینکه اینکار روی انسان قابل انجام هست یا نه حداقل تا 5سال آینده بعید میدونم حتی نزدیک هم بشیم به این بحث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *