ماهنامه شماره 4

ماهنامه شماره 4 – رویکرد تازه، اتفاق تازه!

سلام به همه، با ماهنامه شماره 4 مجله اینترنتی هایکدز در خدمت شماییم. در این ماهنامه درباره ترند های فناوری، زمان خداحافظی با شغل خود و یک اتفاق تازه در تاریخ علم فیزیک همراهتونیم در آخرم هم بررسی میکنیم که هاست ایرانی بهتره یا خارجی؟

با ما همراه باشید!

 4 ترند فناوری که آینده را شکل میدهند

نوآوری ها و اختلالات به طور فزاینده ای رایج می شوند زیرا در هرگز نرخ های قبلی مشاهده نمی شوند. بسیاری از فناوری هایی که انتظار می رود آینده را شکل دهند، از قبل تأثیر خود را بر زندگی ما آغاز کرده اند. با این حال، تحولات اخیر در این زمینه ها به پیامدهای قابل توجهی که این فناوری ها در زندگی روزمره ما در آینده دارند، اغلب به روش های غیر منتظره نشان می دهد.

در اینجا چهار ترند اصلی در فناوری وجود دارد که بر زندگی ما در دهه آینده تأثیر می گذارد:

1- مکانیک کوانتوم و تأثیر آن بر فرآیندهای زنده

استفاده از مکانیک کوانتوم در محاسبات منجر به پیشرفت قابل توجهی در ایجاد ماشین های بزرگتر و قدرتمندتر شده است که می تواند مشکلات پیچیده ای را که خارج از حوزه توانایی رایانه های کلاسیک امروزی است، حل کند. IBM، گوگل و اینتل از جمله مجامع فناوری هستند که پیشرفت های عظیمی در ایجاد رایانه های کوانتومی واقعا کارا انجام می دهند. در حال حاضر، IBM دارای یک رایانه 50 کیوبیتی است که برای استفاده از یک سیستم عامل ابری قابل قبول است و از تراشه 72 کیوبیتی گوگل عقب است. با این حال، نسخه Google هنوز دارای برنامه های عملی برای آزمایش آن نیست، در حالی که IBM از قبل محققانی دارد که با آن کار می کنند.

در حالی که دانشمندان به دنبال نیروهای مرموز مکانیک کوانتوم هستند که موفقیت بزرگ بعدی در محاسبات را به وجود می آورد، نیروهای کوانتومی به دانشمندان در کشف اسرار زندگی خود کمک کرده اند.

در سال های اخیر، موفقیت چشمگیری در زمینه هیجان انگیز زیست شناسی کوانتوم، یک رشته سریع در حال ظهور وجود دارد که بررسی می کند آیا مکانیک کوانتوم نقشی اساسی در زیست شناسی و فرایندهای زنده موجودات زنده دارد یا خیر. در مقاله برجسته خود در سال 2014، یک تیم در دانشگاه کالج لندن شواهدی یافتند که نشان می دهد نیروهای مکانیکی کوانتوم نقشی اساسی در حمایت از انتقال انرژی در طول فتوسنتز در گیاهان یا روند اساسی ای دارند که در نهایت بیشتر زندگی روی زمین را تأمین می کند. در زمینه محاسبات کوانتومی، یکی از موانعی که مانع توسعه رایانه های کوانتومی می شود، عدم ثبات زیاد کیوبیت ها (معادل کوانتومی بیت های کلاسیک مورد استفاده در رایانه های امروزی ما) است. برای کارکرد محاسبات کوانتومی، اجسام فیزیکی مانند تراشه ها که کیوبیت ها را اجرا می کنند، باید در حالت انرژی فوق العاده سرد باشند تا کیوبیت ها پایدار بمانند. حتی در آن دمای پایین، کیوبیت ها ثبات را برای مدت بسیار کوتاهی حفظ می کنند. چالشی که دانشمندان برای غلبه بر آن می جنگند.

اگرچه مشخص شد، موجودات زنده از جمله انسان مدتهاست که به مکانیک کوانتوم در دمای اتاق در دنیای مرطوب و آشفته زیست شناسی اعتماد می کنند. به عنوان مثال، دانشمندان از نحوه تسریع فرآیند های آنزیم ها گیج می شوند. در بعضی مواقع این شتاب بیش از یک تریلیون برابر است. در دهه های اخیر، آزمایش ها ترفندی را کشف کرده اند که به عنوان تونل کوانتومی شناخته می شود. این فرایندی است که طی آن الکترونها از یک موقعیت درون مولکول محو می شوند و در مکان دیگر بلافاصله ظاهر می شوند. شواهد از نقش حیاتی این نیروهای مکانیکی کوانتوم در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی به سرعت در حال ظهور است. این شامل تنفس، بینایی، شکل دهی به حس بویایی و حتی تأثیر بر جهش های DNA است که برای وجود تمام زندگی اساسی است. با توسعه این میدان نوظهور در دهه آینده، آیا این نیروهای کوانتومی مرموز و گیج کننده که به نظر می رسد همه واقعیت را سرپیچی می کنند، می توانند به روشن شدن این سوال نهایی بپردازند که زنده بودن به چه معناست؟

2CRISPR و جنبش ویرایش ژن DIY

“CRISPR” یا (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats ) به فناوری گفته می شود که به دانشمندان اجازه می دهد DNA را درون ژن ها ویرایش کنند تا تغییرات دقیق در سلول ها ایجاد شود.

توانایی تغییر طرح ژنتیکی زندگی اساساً امکان اصلاح صفات موجودات زنده را فراهم می کند. این امکان را برای ویژگی های بالا، به طور موثر از بین بردن ژن های خاص، ایجاد ویرایش های دقیق در DNA، تحریک فعال سازی یا سرکوب ژن ها فراهم می کند.

این فناوری از حدود دهه گذشته وجود داشته است و برای تغییر DNA گیاهان و حیوانات به روش های مفید مورد استفاده قرار گرفته است. با جداسازی یک رشته DNA خاص و جایگزینی آن با رشته مورد نظر، کار می کند. با موفقیت برای ایجاد انواع محصولات مقاوم در برابر حشرات و دامهای سخت تر مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال، این پتانسیل زیادی در مراقبت های بهداشتی نیز دارد. مدل سازی سلولی چشم اندازهای بهبود بیماری های ژنتیکی را ارائه می دهد.

برخی از پروژه های تحقیقاتی اخیر در زمینه شامل تلاش برای از بین بردن مالاریا با معرفی پشه های مقاوم به مالاریا و رفع سلولهای معیوب مغز استخوان برای درمان کم خونی سلول داسی شکل است. پتانسیل نامحدود “CRISPR” وجود دارد، اما دنیای علم هنوز در مراحل اولیه کشف کاربردهای عملی این فناوری است. وقتی یک تکنیک به اندازه “CRISPR” در دنیای کاملاً متصل و منبع باز اینترنت متولد می شود، اتفاقات جالب (خوب و بد) اتفاق می افتد.

از جنبه مثبت، دانش به دام افتادن در پشت آزمایشگاه های تحقیقات یکپارچه شرکت های بزرگ می رود تا در جوامع باز قابل دسترسی و در دسترس باشد. مشابه جنبش ضد فرهنگ که در جریان انقلاب رایانه های شخصی در دهه 80 اتفاق افتاد، موجی از شهروندان وجود دارد که تحقیقات “DIY” توسط نژاد جدیدی از بیو هکرهای آماتور تأمین می شود. اما برخلاف دوره PC، اکنون با “CRISPR” خطر بسیار بیشتری وجود دارد، هکرهای دهه 80 نمی توانند با DNA، نقشه اولیه زندگی، اشتباه بگیرند.

به طور قابل ملاحظه ای، نگرانی های اخلاقی شدیدی پیرامون کاربرد فناوری “CRISPR” مطرح شده است. به عنوان مثال، یک سال پیش، یک مدیرعامل بیوتکنولوژی به طور علنی به او یک روش درمانی آزمایش نشده برای تبخال تزریق کرد. این به هیچ وجه در شیرین کاری های زیست شکن یک استثنا نیست. اما، اگر به درستی مهار شود، اصول گشودگی و به اشتراک گذاری دانش که زیربنای این حرکات زیست هکرهای DIY است، علاقه ای را در میان نژاد جدیدی از استعدادها ایجاد می کند که در غیر این صورت اصلاً در معرض فناوری “CRISPR” نبوده اند. تشویق این حرکات زیست-هشدار منبع باز مهم است، در عین حال قوانین اخلاقی قوی را در اطراف آنها اعمال می کنید. چنین حرکاتی به علاقه ذهنی در نسل بعدی استیو جابز و لینوس توروالد کمک می کند که ممکن است در حال حاضر در گاراژ والدین خود بیوگرافی کنند!

3- ثروت دیجیتال، مشاغل آزاد و غیر سنتی

ثروتمندان با داشتن دارایی های قدرشناسی خوب ثروتمندتر می شوند. به همین ترتیب، فردی که فقط درآمد بالایی دارد اما در دارایی های خوب سرمایه گذاری نمی کند، نمی تواند ثروت نسلی طولانی مدت ایجاد کند. این امر به ویژه در این عصر اختلال و عدم اطمینان در شغلی صادق است. دوران پدر و مادر ما به عنوان کارمندی وفادار به شرکتی که در دوران بازنشستگی از شما مراقبت می کند گذشته است. چنین ثبات شغلی مربوط به گذشته است. تکالیف انعطاف پذیر، کوتاه مدت و فریلنسینگ سریع ترین روند شغلی در حال حاضر در حال رشد است. طبق مطالعه ای که در سال 2018 توسط Edelman Intelligence و Upwork انجام شد، تقریبا نیمی (46 درصد) از فارغ التحصیلان دانشگاه Z نسل (متولد سال 1997 2000) ترجیح می دهند به جای مشاغل سنتی، مستقل باشند. انتظار می رود این تعداد فقط در پنج سال آینده رشد کند. درست زمانی که Gen Z روی سن می یابد و شروع به ورود به نیروی کار می کند، سایر پیشرفت های فن آوری مانند ظهور فناوری بلاکچین و ایجاد ارزهای رمزپایه شروع به بازتعریف مفهوم داشتن دارایی در دنیای دیجیتال می کند.

یک آغازگر سریع برای بلاکچین ناآگاه، فناوری نگهداری سوابق است که از سیستم دفترداری عمومی، غیرمتمرکز و توزیع شده استفاده می کند. به زبان ساده، این شامل یک زنجیره بلوک است که به موجب آن یک بلوک شامل اطلاعات دیجیتالی است و این زنجیره یک پایگاه داده عمومی است. بلاکچین بنیادی برای ایجاد دارایی های دیجیتالی است که بدون نیاز به یک مرجع مرکزی کار می کنند.

طی دهه آینده، این فناوری ها بنیادی را برای دموکراتیک سازی دسترسی به دارایی های نسل بعدی ایجاد می کنند. به همان روشی که اینترنت دسترسی به اطلاعات نسل ما را دموکراتیک کرده است، دارایی های دیجیتال در دهه آینده فرم های جدید ثروت را برای نسل بومی دیجیتال قابل دسترسی می کند.

4- دهه ذهن منحرف و ظهور مراقبه

زندگی در دنیای دیجیتال این دهه را به ذهن ذهن منحرف تبدیل کرده است. ما شاهد یک سال الگوریتم ها، تغییر محتوا در سال 2018 (Snapchat، Insta، Tumblr) و واکنش رسانه های اجتماعی از طریق تصاویر تغییر یافته، اخبار جعلی و Cambridge Analytica بودیم. دسترسی زیاد به شبکه های اجتماعی تأثیرات قابل توجهی بر کاربران داشته است. تخمین زده می شود بیش از 210 میلیون نفر در سطح جهان از اعتیاد به رسانه های اجتماعی و اینترنت رنج می برند. متأسفانه، این باعث افزایش علائم افسردگی در نوجوانانی می شود که هر روز پنج ساعت را با تلفن خود می گذرانند. در نتیجه این اعتیاد، تعداد جوانان بالغی که از کیفیت منفی تأثیر منفی می گذرانند از 26 درصد در سال 2015 به 41 درصد در سال 2017 افزایش یافت.

به گفته پروفسور گابریل ایگان از دانشگاه مونتفورت انگلیس، “مشکل شبکه های اجتماعی این است که آنها باعث ایجاد اعتیاد می شوند. اما این رفتارها اعتیاد آور است … هنگامی که در آن حلقه گیر کردید، شکستن آن بسیار دشوار است. ” به طور قابل توجهی، میزان متوسط ​​توجه بزرگسالان از 12 ثانیه در سال 2000 به حدود 8 ثانیه امروز کاهش یافته است. در مقایسه با دوران قبل از دیجیتال، افرادی که در عصر کنونی زندگی می کنند مجبورند به طور همزمان با چندین محرک مقابله کنند تا اینکه بر یک عامل متمرکز شوند. رقابت زیاد برای جلب توجه، به نوبه خود باعث ایجاد علاقه مجدد به اعمال معنوی قدیمی مانند مراقبه و ذهن آگاهی می شود.

با توجه به این روندها، در حالی که مردم بطور مستمر در تلاشند تا به تعادل زندگی کاری ناچیز دست یابند، ابتکار عمل در زمینه آگاهی و سلامتی در اشکال مختلف در مرکز قرار خواهد گرفت و اشکال جدید معنویت گرایی دیجیتال در دهه های آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت.

برای من، هیجان انگیزترین جنبه بررسی روندهای آینده، اثر پروانه است. این اثر تمایل یک روند یا فناوری واحد برای ایجاد اثر گلوله برفی در مناطق به ظاهر غیرمرتبط است. ما نمی توانیم مشخص کنیم که کدام یک از این اثرات پروانه ای در آینده غالب خواهد بود. نکته اصلی این است که باید دقیقاً مراقب هر یک از این مناطق باشیم و تفکر خود را مجدداً ارزیابی کنیم بر اساس چگونگی تکامل هر یک از این مناطق در طول زمان. پرتاب سنگ به دریاچه یک تشبیه عالی برای نشان دادن این روند است. به طور منطقی می توانید پیش بینی کنید که تعدادی از این سنگها به سطح آب برخورد می کنند و یک دسته امواج ایجاد می شوند.

با این حال، تلاش برای پیش بینی دقیقاً ظهور این امواج و تعامل با سایر امواج، یک بازی بازنده است. اولین و مهمترین مرحله تماشای جهت درست هنگام برخورد این سنگها به سطح آب است!

نوشته: سارا شهرام نژاد


چه زمانی باید با شغل خود خداحافظی کنیم؟

در دوران پدران و پدربزرگان ما، معمولا هر پسری شغل یا کسب و کار پدر خود را کم کم یاد میگرفت و همان را به عنوان شغل اصلی خودش ادامه میداد. در آن زمان خبری از پیچیدگی زندگی و تکنولوژی و تنوع سلیقه آنچنانی و… نبود. همه چیز ساده بود و همه چیز به همان سادگی ادامه داشت.

اما حالا همه چیز فرق کرده است. زندگی انسان ها با سرعت بالایی در حال تغییر است و این سرعت تغییر روز به روز در حال افزایش است. تکنولوژی و گجت های آن بخشی از زندگی ما شده و نمی توانیم آن را از خود جدا کنیم. دیگر نمی توانیم شغل پدران خود را مثل قبل ادامه دهیم و همه چیز در حال تغییر است. نکته قابل توجه اینجاست که این تغییر ثبات ندارد. یعنی ممکن است پس از یک دوره تغییر و همگام شدن ما با شرایط، بلافاصله دوباره تغییراتی رخ دهد.

اما ما باید چه کاری انجام دهیم؟

تراکم جمعیتی بالا یعنی شانس موفقیت شما و کسب و کار شما در حال تهدید است. یا باید همواره در حال رشد مهارت های خود باشید، و یا این که در بین این تغییرات، یا شغل خود خداحافظی کنید. خیلی روراست باشید با خودتان. شغل یا کسب و کاری که دارید، بعید نیست تا 5 سال دیگر وجود داشته باشد یا نه. چرا که تکنولوژی  و همچنین سایر انسان های روی زمین، راه بهتری برای انجام کار شما ارائه خواهند کرد. ارزان تر از شما و همچنین سریع تر. دقیقا باب دل مشتری.

پس شما با توجه به تجربه و دانشی که در حوزه کسب و کار خود دارید، باید بتوانید:

  1. کسب و کار خود را به روز نگه دارید.
  2. به سمت تکنولوژی رفته و آن را آنلاین کنید.
  3. بدانید کِی زمان آن خواهد رسید که شغل خود را ترک کرده و به سراغ یک شغل دیگر (که قبلا راجع به آن دانش و مهارت کسب کرده اید) بروید و کسب و کاری به روز و موفق راه اندازی کنید.

اگر درباره این سه نکته دقیقا نمی توانید تصمیم بگیرید که چه کاری باید انجام دهید، این را بدانید که در حال حاضر دانش شغلی و کسب و کاری شما نم کشیده و یقینا اگر آن را به روز نکنید، زمان منحل شدن شغلتان درآینده بسیار نزدیک فرا خواهد رسید.

در این باره می توانید با هم صنفی های خودتان که این تغییر را انجام داده اند و یا دانش کافی در این زمینه دارند، مشورت کنید. و یا این که با مشاورین حوزه کسب وکار مشورت کنید و از آن ها بخواهید دانش و تجربه خود را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید برای این موضوع ارزشمند تصمیمی بگیرید و خود را نجات دهید.

یک کسب و کار چطور از بین می رود؟

تکنولوژی، سایت و اپلیکیشن های موبایلی که در دست همه انسان ها هست، کار را برای زندگی انسان که یک موجود راحت طلب است، آسان کرده. شما برای خرید یک شیر، پنیر و مایحتاج روزانه حتی، دیگر نیازی نیست که به سوپرمارکت یا فروشگاه محل مراجعه کنید. تنها با چند انتخاب ساده در گوشی موبایل، می توانید آن را درب منزل خود تحویل بگیرید.

دیگر نیازی نیست برای حمل و نقل سریع به کنار خیابان بروید و منتظر تاکسی دربست باشید. یا این که برای یک جلسه مهم یا حتی مهمانی، به آژانس محل زنگ بزنید. تنها با چند حرکت ساده، یک ماشین تمیز و با امکانات مناسب فصل، درب منزل شما می آید و با اقتصادی ترین قیمت، شما را به مقصد می رساند. حتی در محل هایی که ماشین کم باشد و اصلا دسترسی به آژانس نباشد.

تمامی کسب و کارها این امکان را دارند که خود را نجات دهند، بهتر خدمات دهند و حتی به مشتریان بیشتری دسترسی داشته باشند. اما این انتختاب خودشان است که در یک مغازه بشینند و وقت بگذرانند تا مشتری به آن مراجعه کند و کم کم به گوشه ای از تاریخی بپیوندند، یا این که متناسب با تغییرات روز، رشد کنند و هر روز بهتر از دیروز.

اگر فکر می کنید لازم نیست خداحافظی کنید، حتما به رون تغییراتی که در 10 سال اخیر در زندگی انسان ها و زندگی کسب و کارها رخ داده کمی دقت کنید. اما اگر فکر می کنید که دیگر عمر کسب و کار شما تمام شده و قابل نجات نیست و یا این که اصلا امکان آنلاین کردن آن را ندارید، حتما دانش خود را در زمینه کسب و کاری خود افزایش دهید و با یک مشاور کسب و کار مشورت کنید.

حتی یک آرایشگاه مردانه این امکان را دارد که از این قافله عقب نماند. کافی است بداند که اگر مشتریانش بتوانند وقت قبلی بگیرند و دقیقا در زمان مراجعه خودشان رجوع کنند، بسیار خوشحال خواهند شد و حتی ممکن است برای دوستان و آشنایان خودشان نیز در سیستم شما وقت رزرو کنند که با هم بیایند و از خدمات شما استفاده کنند. اما مهم این است که این فرایند به ساده ترین شکل ممکن باشد و امر نیز از طریق راه اندازی یک سایت با قابلیت رزرو آنلاین امکان پذیر است.

برای بقای در بازار باید به روز باشید، ایده های نو داشته باشید و آن ها را به کار بگیرید. این کارشما را رشد می دهد و از خداحافظی نجات خواهد داد.

نوشته: امید رجبی


شگفتی جدید در مرکز فرمی لب، صدای پای نوعی جدید از انرژی

تا به امروز پیشبینی می شد که دنیای ما بر پایه یه چهار نیروی اصلی ساخته شده است. الکترومغناطیس، جاذبه، نیروی هسته ای ضعیف و نیروی هسته ای قوی. این نیرو ها هر کدام دارای وضایف و مقدار مشخص و با ثابت های مشخص می باشند که اگر هر کدام از این ثابت ها ذره ای تغییر کند دنیای ما از هم می پاشد. این نیرو ها مسئول تمامی انتقالات انرژی در دنیا می باشند مثلا این که در یک راکتور اتمی اتم ها شکافته می شوند بر عهده ی نیروی هسته ای ضعیف و قوی است و یا مثلا این که شما یک جسم را ببینید بر عهده ی فوتون های نوری است که از نوع الکترومغناطیس است، گرما سرما جاذبه همه و همه از چارچوب این چهار نیرو خارج نیستند. هر کدام از این انرژی ها دارای یک ذره های حامل یا انتقال دهنده هستند مثلا الکترومغناطیس توسط فوتون جا به جا می شود نیروی هسته ای قوی از جنس ذره ای به نام گلوئون است نیروی هسته ای ضعیف توسط بوزون های دابلیو و زد حمل می شود و جاذبه با این که تا به امروز ذره ی حامل آن یافت نشده ولی محاسبات و برخی آزمایش ها نشان می دهد که ذره ای به نام گراویترون که سرعتی به اندازه ی سرعت نور دارد حامل آن است.

این ذرات که همگی بوزون هستند( از آمار بوز-انیشتین پی روی می کنند) و بقیه ذرات فرمیونی (ذراتی که از آمار فرمی-دیراک پیروی می کنند و سازنده ی اجسام هستند) و بوزون هیگز همگی در دستگاه های غول پیکری(به عنوان مثال سرن شامل حلقه ای از آهنربا به قطر بیش از 8 کیلومتر است) به نام شتاب دهنده کشف شدند. این دستگاه ها دقیقا کاری مشابه کنج کاوی ما در بچگی را انجام می دهند. زمانی که می خواستیم بدانیم درون اسباب بازی ما چه چیزی وجود دارد آن را محکم پرتاب می کردیم تا به اجزای سازنده اش شکسته شود. در این دستگاه های غول پیکر دو ذره ی دلخواه که باید دارای بار الکتریکی باشند را با آهنربا های بسیار قوی به حرکت در می آورند و به آن ها شتاب می دهند تا به سرعتی نزدیک به سرعت نور برسند در این زمان ذره ای را مخالف آن به حرکت در می آورند تا به هم برخورد کنند در این حالت ذره های زیادی با سرعت ، جرم و بار های مختلفی آزاد می شوند که اگر ذره ای دارای رفتار نامعقول و یا غیر عادی باشد به معنای این است که ذره ای جدید کشف شده است.

در مرکز فرمی لب در آزمایشگاه، ذرات میوآن که شبیه الکترون هستند ولی سنگین تر می باشند را در یک شتاب دهنده ی کوچک به حرکت در آوردند پس از چند بار دور زدن در شتاب دهنده دانشمندان متوجه شدند که ذرات میوآن به طور غیر عادیی می چرخند این حرکت نشان می داد که ذرات تحت تاثیر چیز دیگری به جز آهنربا ها هستند این لحظه ای بزرگ برای علم بود. دانشمندان داده های به دست آمده ی خود را با داده های 20 سال پیش فرمی لب مقایسه کردند و در آزمایش 20 سال پیش گفته شده بود که تفاوتی در ذرات میوآن با مدل ذرات بنیادی وجود دارد ولی از آن صرف نظر شده بود.

این آزمایش شواهدی برای نشان دادن نیروی جدید دارد ولی هنوز مدارک و زمان بیشتری برای اثبات آن نیاز است. در دنیای فیزیک هنوز چیز های زیادی ناشناخته است ممکن است این نیروی جدید مسئله ی انرژی تاریک و یا مسائل دیگر را حل کند. به هر حال باید تا یافتن نتیجه و روشن شدن حقایق صبر کرد.

نوشته: ایوب بصیری


هاست ایران یا خارج؟ چقدر در سئو تاثیرگذار است؟

انتخاب هاست اولین قدم برای شروع یک کسب و کار اینترنتی است. شما برای اینکه بتوانید هاست مناسب کسب و کارتان را انتخاب کنید باید نکاتی رو در نظر بگیرید و که باهم این نکات رو بررسی میکنیم.

نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید:

  1. سرعت لود سایت
  2. مشتری های شما
  3. تحریم
  4. زمینه کسب و کار
  5. هزینه

سرعت لود سایت

اولین نکته ای که باید در نظر داشته باشید سرعت لود شدن سایت است. زمانی که شما هاست خود را خارج از ایران خریداری کنید با توجه به فاصله بین کاربرانتون و هاست ممکنه سرعت لود شدن سایت برای کاربران اندکی کند شود. راه حل این چیه؟ میتونید از سرویس هایی CDN مانند کلود فلیر یا ابرواروان استفاده کنید تا سرعت لود سایت رو به حداقل ممکن برسونید. درباره هاست ایران هم به همین صورت است اگر مشتری بخواهد سایت شما رو از خارج از ایران باز کند ممکن است مدت زمان بیشتری معطل شود. در هردو صورت بهتر است از سرویس های CDN استفاده کنید.

مشتری های شما

هدف شما کجاست؟ مشتری شما همان هدف شماست، وقتی مشتری در ایران است بهتر است که هاست آن نیز در ایران باشد. اگر مشتری بین اللملی دارید میتوانید از هاستینگ خارجی استفاده کنید.

تحریم های موجود

با توجه به وجود تحریم های موجود و سرویس ندادن هاستینگ های خارجی به شرکت ها و افراد ایرانی، ریسک از دست رفتن کامل اطلاعات به صورت غیر قابل بازگشت وجود دارد. بزرگترین مشکل هاست گرفتن از شرکت های خارجی همین است.

زمینه کسب و کار

زمینه کسب و کاری شما در انتخاب هاست بسیار مهم و حائز اهمیت است. برای مثال اگر شما نیاز به کانکت شدن به سرویس های خارجی دارید و با توجه به تحریم های ip های ایران امکان کانکت نشدن به اون سرویس هارو ندارید هاست خارجی گزینه مناسب تری برای شماست.

هزینه

اجاره هاست خارجی به نسبت گران تر از هاست ایران است و با توجه به نوسانات ارز هم ممکنه باز هم هزینه ها تغییر پیدا کنه. در مقیاس کوچک هاست خارجی حدود 100 تا 200 هزار تومان گران تر از هاست ایران است که این رقم با توجه به دایرکت ادمین بودن یا Cpanel بودن میتونه بیشتر از این هم بشه.

سوال اصلی آیا تاثیر در سئو داره؟

ایران یا خارج بودن سایت تاثیر چندانی برروی سئو سایت نداره. خیلی از هاستینگ از این موضوع استفاده میکنن (اونایی که ایران فقط دارن میگن ایران بهتره برای سئو اونایی که هردو رو دارن میگن خارج بهتره، چون میخوان پول بیشتر بگیرن.)

انتخاب هاست بیشتر یک مسئله فنی است برای مثال شما چند کاربر فعال همزمان دارید، چقدر قدرت پردازش و هارد نیاز دارید و… . اینکه هاست شما ایران یا خارج باشد فقط و فقط بستگی به این دارد که کاربر شما، مشتری شما، بیزینس شما کجاست.

نوشته: سید علی خانیان

5 thoughts on “ماهنامه شماره 4 – رویکرد تازه، اتفاق تازه!

  1. بهنام says:

    متنوع بودن موضوع ها چرا واقعا!
    سئو-علمی-کسب و کاری-سرمایه ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *