امنیت اینستاگرام

چطور مسئول امنیت اینستاگرام خودمون باشیم؟

خب، خب، خب. این از اون بحث هایی که خودم خیلی باهاش کیف میکنم، هرجا هم میشینم و مبیبنم کسایی دارن در رابطه با این موضوع حرف میزنن میگم که پول بیخود ندین به کسی! راستش اینکه امنیت اکانت اینستاگرام خودتون رو بهتر کنید کاری نداره، همین چند تا راه پایین رو برید کفایت میکنه و نیازی به هزینه و کردن برای اینکارم نیست.

چه راه هایی باید برم که امنیت اکانت اینستاگرام رو بهبود ببخشم؟!

  1. رمز عبور فوق قوی
  2. لاگین دو مرحله ای
  3. اعتماد نکردن به سایت یا افراد دیگه

حتما دیدید کسانی رو که تو بیو پیجشون زدن امنیت اکانت با فلانی و پیج اون فلانی تو اکانتش حتما چندتا عکس با بادیگاردم داره. خب اینا چیکار میکنن چرا از شما پول میگیرن؟ آیا ربطی به خود اینستاگرام داره یا اینکه کلا کار خاصی رو انجام نمیدن؟ خب یکم فکر کنید یعنی اینستاگرام با اینا تو ایران کار میکنه؟ یا اینکه کلا اینم یه دروغ شیرین دیگست؟! “دروغ شیرین قاعدتا”. حالا این افراد چیکار میکنن؟ ادامه متن کامل توضیح میدم برو بریم!

مرحله اول – اضافه کردن ایمیل به اکانت اینستاگرام

حتما اینکار رو انجام بدید، در زمان ثبت نام در اینستاگرام شما میتونید یا با استفاده از شماره تماس یا ایمیل ثبت نام کنید. بیشتر اوقات ما با شماره تماس خودمون اینکار رو میکنیم و کد تاییدیه رو هم بعدش دریافت میکنیم و وارد حساب کاربری میشیم. دقت کرده باشید اینستاگرام ازتون میخواد که ایمیل هم وارد کنید و تاییده ایمیل رو هم دریافت کنید.

حالا اینکه اکانت ایمیل داشته باشه چرا مهمه؟ خب ایمیل داشتن به شما کمک میکنه بتونید اکانت خودتون رو در صورت هک شدن یا فیشینگ بازگردونید و البته ایمیل تنها راه ارتباطی شما با اینستاگرام بلعکس است.

مرحله دوم – انتخاب رمز فوق قوی

انتخاب رمز خیلی مهمه. من به شخصه خیلی از دوستان مشتری رو دیدم که یا یک رمز و برای چندتا جا استفاده میکنن یا اینکه رمزشون نام با تاریخ تولدشونه، خب فراتر از اشتباهه. یک رمز قوی باید شامل اعداد، حروف بزرگ و کوچک و اسپشیال کاراکتر ها باشه.

چرا باید چند رمز قوی داشته باشم؟ داشتن چند رمز قوی مانع یافتن رمز شما با استفاده از حملات بروت فورس میشه. داشتن چند رمز متفاوت هم به شما کمک میکنه اگر یکی از اکانت ها رمز عبورش لو رفت باقی اکانت ها در امان باشند.

مواردی که تا الان ذکر شد بهتون کمک میکنه که از تغریبا از شر هکر ها راهت بشید. چون ایمیل میتونه اکانت برگردونه رمز قوی هم مانع ورود با استفاده از حمله های بروت فورس میشه.

مرحله سوم – فعال کردن لاگین 2 مرحله ای

اول یه توضیح بدم که چیکار میکنه این بخش بعد ادامه بدیم. خلاصه ترین حالت ممکن “وقتی لاگین میکنید یه کد یونیک باید وارد کنید”

حالا بریم سر وقت آموزش این بخش که چطور فعال میشه. برای فعال سازی باید مسیر زیر رو برید:

  1. وارد صفحه پروفایل بشید. (Profile)
  2. منو بالا سمت راست رو باز کنید. (Menu)
  3. وارد تنظیمات اینستاگرام بشید. (Setting)
  4. وارد بخش امنیت یا Security بشید. (Security)
  5. بخش Two-Factor Authentication رو باز کنید و تایید فعال سازی رو بزنید. (Two-Factor Authentication)
  6. دو نوع حالت برای فعال سازی وجود داره.
    • لاگین دو مرحله ای با استفاده از شماره موبایل
    • لاگین دو مرحله ای با استفاده از اپلیکیشن جانبی.
  7. تامام تامام

این کل مسیری هست که باید برید. حالا بهتون میگم که ریز به ریز چطور اینکارو انجام بدید. وقتی به مرحله 6 رسیدید برای اینکه از شماره موبایل برای لاگین دو مرحله ایی استفاده کنیم. فقط کافیه روی اون کلیک کنید و تا یک اسمس از سمت FACEBOOK برای شما ارسال شود، کد رو وارد کنید و تامام.

لاگین دو مرحله ای با استفاده از اپلیکیشن جداگانه اندکی متفاوت است. برای اینکه فعال بشه خود اینستاگرام به شما یک اپلیکیشن معرفی میکنه که من به شخصه علاقه ای به استفاده از این اپلیکیشن نداشتم. اپلیکیشنی که معرفی میکنم اسمش Google Authenticator و Microsoft Authenticator هست. تفاوت چندانی بین این دوتا اپلیکیشن وجود نداره و هرکدوم دوست داشتید میتونید دانلود کنید. لینک های دانلود در انتهای مقاله هم برای IOS هم اندروید قرار گرفته.

بعد از اینکه یکی از این اپلیکیشن ها رو دانلود و نصب کردید، به اینستاگرام برگردید و Authentication App رو فعال کنید، الان میبینید که اپلیکیشن Google Authenticator یا Microsoft Authenticator را شناخته و پس از تایید وارد اپلیکیشن Authenticator خواهد شد، کد موجود رو کپی کنید و به اینستاگرام بازگردید و کد را وارد کنید. تامام.

موارد مهمی که باید به اون توجه داشته باشید

  1. تنها راه ارتباط اینستاگرام با شما از طریق ایمیل هست و مواردی که در دایرکت یا واتساپ براتون ارسال میشه مشکل دار هستند و هیچ تماسی باهاشون نداشته باشید.
  2. اینستاگرام در بخش Security یا امنیت یک بخش ایمیل های اینستاگرام داره که میتونید ببنید اینستاگرام چه ایمیل هایی برای شما ارسال کرده.
  3. ممکنه از طریق ایمیل هم با پیام هایی نسبت مشکل داشتن اکانتون یا اسپم و شدن و … دریافت کنید. اول اینکه اگر لینکی داشت چک کنید که حتما از اینستاگرام باشه و دوم اینکه برای اطمینان بیشتر میتونید بخش ایمیل های اینستاگرام رو باز کنید و به تب دیگر یا Other بروید و از ارسال ایمیل از سمت اینستاگرام مطمئن شوید.
  4. به هیچ یا هیچ سایتی اعتماد نکنید و نام کاربری و رمز عبورتون رو در اختیارشون قرار ندید.

سخن پایانی

برای امن بودن اکانت اینستاگرامتون نیازی به شخص دیگری نیست، نیازی هم به این نیست که بنویسید امنیت پیج با فلانی، اینا دزدیه واقعا دزدیه. موارد بالا رو تماما انجام بدید همون کاری رو انجام دادید که این اشخاص سودجو انجام میدن. الان شما میتونید امنیت پیجتون رو در دست داشته باشید.

شاد و پیروز باشید

ویدیو آموزشی امنیت اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *