هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی چیست؟

شاید این روزها بیشتر با این اسم آشنا شده باشیم. امروز درباره ی هوش مصنوعی خیلی ساده میخوایم صحبت کنیم. در واقع هوش مصنوعی (AI) شامل استفاده از رایانه برای انجام کارهایی هستند که به طور سنتی نیاز به هوش انسان دارند. این به معنای ایجاد الگوریتم هایی برای طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و ترسیم پیش بینی ها از داده ها است. همچنین شامل کار بر روی داده ها، یادگیری از داده های جدید و بهبود با گذشت زمان است. دقیقا مثل کودکی کوچک که با تبدیل شدن به یک انسان بالغ، باهوش تر می شود. هوش مصنوعی مانند انسان، هنوز کامل نیست

تفاوت هوش مصنوعی با برنامه ی عادی چیست ؟

در یک برنامه ی عادی و منظم تمام سناریوهای ممکن را تعریف می کنند و فقط همان سناریوها اجرا می شوند، درحالیکه هوش مصنوعی برنامه ای را برای یک کار خاص ” آموزش می دهد” و به آن اجازه می دهد تا به تنهایی، کاوش و پیشرفت کند. هوش مصنوعی خوب ” می فهمد ” که در صورت مواجهه با یک شرایط ناآشنا باید چه کاری انجام دهد. همین جا مثالی میزنم : Microsoft Word به خودی خود نمی تواند پیشرفت کند، اما نرم افزار تشخیص چهره می تواند به تنهایی در شناخت چهره خود را پیشرفت دهد و بهتر شود.

ما در زندگی شغلی و شخصی خود، هرروز با هوش مصنوعی سروکار داریم:

Social Media :

فیس بوک از هوش مصنوعی برای شناسایی چهره ها استفاده می کند. وقتی عکس ها را در فیس بوک بارگذاری می کنید، یک جعبه در اطراف چهره های عکس قرار می دهد و نام دوستانی که داخل عکس هستند را برای تگ کردن پیشنهاد می کند

ماشین های خود-ران :

دوربین ها و رایانه های موجود، اشیا و افراد موجود در جاده را شناسایی می کنند، علائم راهنمایی و رانندگی را دنبال می کنند و ماشین را می رانند. مدل های اولیه در حال حاضر از رانندگان انسانی ایمن تر هستند.

اما نکته ی قابل توجه این است که تا به حال، حتی بهترین سیستم های هوش مصنوعی در برخی جهات نمی توانند با ذهن انسان مطابقت داشته باشد. در حالی که برخی از هوش مصنوعی برای تقلید از مغز انسان طراحی شده اند، اما هوش مصنوعی امروزه فقط در یک طیف نسبتاً باریک از وظایف عملکرد خوبی دارد.

نظر شما درباره ی هوش مصنوعی و آینده چگونه هست؟ به نظر شما هوش مصنوعی برای انسان تبدیل به خطر جدی خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *