ماتریس SWOT و استراتژی مارکتینگ

اصطلاح SWOT مخفف چهار کلمه­ ی انگلیسی Strength به معنای قوت، Weakness به معنای ضعف، Oportunities به معنای فرصت و Threat به معنای تهدید است.

اگر بخواهیم ماتریس SWOT را در یک کسب و کار یا نوآفرینی (استارتاپ) بررسی کنیم، باید ابعاد آن کسب و کار را در نظر بگیریم. به طور کلی عوامل تاثیر گذار بر کسب و کار به دو دسته­ ی عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم بندی می­شوند. عوامل داخلی عبارت­ اند از نقاط قوت و نقاط ضعف که در داخل کسب و کار ریشه دارند. نقاط قوت یک کسب و کار اشاره دارد به توانایی­ های بالقوه آن کسب و کار که همواره می­تواند از آن­ها به جهت رشد و توسعه خود کمک گیرد. نقاط ضعف یک کسب و کار نیز به خلاهایی در توانایی اشاره دارد که ممکن است چالش ساز شود.

عوامل خارجی تاثیر گذار بر کسب و کار یا نوآفرینی عبارت­ اند از فرصت­ ها و تهدیدها. محیط خارج از کسب و کار، محیطی همواره پویاست. اگر نتوانیم سوار بر موج تغییرات باشیم، انحلال ما قابل پیش بینی خواهد بود. فرصت­ هایی که از جانب محیط خارجی ایجاد می­ شوند، می­تواند مایه­ ی مزیت نسبت به رقبا باشد. و همچنین اگر کسب و کار ما نسبت به تهدیدها آگاهی نداشته باشد، از پا خواهد افتاد.

برای داشتن بهترین عملکرد در یک کسب و کار و یا نوآفرینی، باید پس از شناخت خود و حیطه کاری خود، نسبت به برنامه ریزی  کنیم و نوع استراتژی قابل دسترسی  خود را تعیین کنیم. برای تعیین استراتژی مناسب از طریق ماتریس SWOT ، باید پس از تکمیل آن از جدول آن نیز استفاده کنیم که شامل چهار ربع ماتریس است.

ماتریس SWOT چهار ربع دارد که به ترتیب از قوی­ترین به ضعیف­ترین به صورت زیر طبقه بندی می­شوند:

  1. S-O : در این ربع از ماتریس که بهترین ربع آن است، استراتژی توسعه­ای خواهیم داشت. یعنی علاوه بر نقاط قوت و امکانات لازم ، جوّ مناسب محیطی را دارا هستیم و همه چیز فراهم است برای توسعه کسب و کار و حتی ورود به بازارهای جدید.
  2. O-W: در این حالت از SWOT ، کسب و کار ما باید استراتژی تقویتی و محافظه کارانه داشته باشد. یعنی نسبت به منابع محدود خود هوشمندانه عمل کند و مقام­های مدیریتی تصمیمات هدایت کننده صحیحی را ارائه دهند و همانند یک کپسول ویتامین برای کل مجموعه عمل کنند تا حمایت های لازم به جهت تقویت قوا و منابع صورت گیرد.
  3. S-T : ربع سوم ماتریس مربوط به منطقه نقطه قوت و تهدیدهای محیطی است. در این منطقه، که به منطقه­ی رقابتی معروف است، باید برای مشتریان خود دلیلی بیاورید تا شما را به دیگر رقیبان ترجیح دهند. به بیان ساده تر، باید یک مزیت رقابتی داشته باشید تا نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید.
  4. W-T : منطقه چهارم از ماتریس، ناحیه حساسی از کسب و کار را نشان می­دهد. استراتژی کاربردی این ناحیه ((تدافعی)) نام دارد و باید توجه بسیار زیادی به تمام تصمیمات، عملکردها و منابع داشت، از هزینه­های اضافی دوری کرد و زوائد را به حداقل رساند.

در هر مرحله از این ماتریس و با در نظر گرفتن استراتژی مربوط به آن، باید شیوه دیجیتال مارکتینگ خود را به درستی انتخاب کنیم و از ابزار­های مناسب برای دریافت بهترین نتیجه استفاده کنیم.

2 thoughts on “ماتریس SWOT و استراتژی مارکتینگ

    • سید علی خانیان says:

      بله صد البته، استراتژی داشتن در کسب و کار های امروزی بسیار مهم است. خیلی از شرکت ها بدون داشتن استراتژی در حال فعالیت هستند. حالا یا به صورت سنتی کار میکنن یا در یک مقطع گیر کرده اند و در حال پسرفت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *