استراتژی تمرکز در دنیای دیجیتال

در گذشته و مخصوصا در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ، تخصص افراد به صورت عمودی بود. مثلا در بازاریابی فضای مجازی، یک فرد به صورت اختصاصی در زمینه ی ایمیل مارکتینگ فعالیت میکرد و صرفا متخصص ایمیل مارکتینگ بود و این به خودی خود یک تمرکز را ایجاد میکرد.

اما امروز چی؟؟؟

امروز که همه چیز در دنیای دیجیتال اجرا و پیاده سازی میشه و تمام زمینه های آن به صورت ریز تر و تخصصی تر شده.

با یک مثال پیش میریم.

همه ی ما در ازای رفع نیاز بقیه افراد جامعه، دستمزدی رو دریافت میکنیم و اون رو دوباره خرج میکنیم تا یک نیازی از خودمون برطرف بشه و این چرخه ادامه داره.

اگه این نیازها رو به صورت یک هرم در نظر بگیریم ( این هرم با هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو تفاوت داره) از بالا به پایین این نیازها رو طبقه بندی و تخصصی میکنیم. مثلا من یک فروشنده ی شلوار هستم. هرم خودم رو به سه طبقه دسته بندی کردم. به ترتیب از بالا به پایین نیازها شامل شلوار، شلوار بیرون و شلوار بیرون از جنس جین هستش. مثل شکل زیر:

استراتژی تمرکز در دیجیتال مارکتینگ

 

در این شکل، محیط هر بخش از شماره های 1 و 2 و 3، نشون دهنده ی مشتری های بالقوه ای هستن که میتونن برای شما بالفعل باشن.

در دنیای مجازی که با کلمه های کلیدی سر و کار داریم، با ریزتر کردن نمایش خدماتمون میتونیم مشتری های بیشتری داشته باشیم و به صورت تخصصی ارائه ی خدمات کنیم. این یعنی یک تمرکز حرفه ای به و باعث خریدهای بعدی مشتری هامون میشه.

درسته پیدا کردن مشتری جدید مهمه ولی حفظ مشتری فعلی هم سخت تره و هم بسیار پر منفعت تر.

من تبدیل میشم به یک ارائه دهنده شلوار جین که به صورت اختصاصی فقط این محصول رو ارائه میدم.

حالا برای تمایز، میتونم راهنمای انتخاب سایز رو به صورت اختصاصی برای مشتری های خودم بفرستم و بگم با توجه به مشخصات شما، میتونید از این خدمات ما هم استفاده کنید.

یا یک پیشنهاد بهتر!

اگر تولید کننده هستید، میشه یک سیستم راه اندازی کنید که با استفاده از راهنماها و یا بقیه امکاناتی که میتونید تهیه و اجرا کنید، به صورت غیر حضوری سایز مشتری ها رو اندازه گیری کنی و به صورت اختصاصی براشون محصول رو تولید کنی.

به همین راحتی یک تمرکز ایجاد کردی که قطعا مشتری ها خوششون میاد. چون که کلی مسیر رو براشون راحت تر کردی و صرفه جویی وقت و هزینه داره براشون.

البته این رو نباید فراموش کنیم که مشتری خوب، در ازای محصول خوب و خدمات خوب پایبند شما میشه و شما رو به بقیه معرفی میکنه.

برای هر شغلی میشه یک تمرکز حرفه ای ایجاد کرد. اگر شما نتونستی برای شغل خودت این کار رو بکنی، بدون که باید بیشتر مطالعه کنی و از آدم های بیشتری بپرسی راجع بهش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *